Gebitsaandoeningen

Op deze pagina staat informatie met betrekking tot verschillende gebitsaandoeningen centraal. Uiteenlopende gebitsaandoeningen worden nader toegelicht wat betreft de oorzaak, behandelwijzen en de vergoeding van deze behandelingen vanuit de zorg- en of tandartsverzekering. Aan wat voor gebitsaandoeningen kan je denken? Het gaat onder meer om ontstoken tandvlees, tandenknarsen, snurken, tandletsel en diabetes en mondzorg.

Gaatjes

Gaatjes (cariës) ontstaan simpel gezegd door de aanwezigheid van tandplak op de tanden of kiezen. Een beginnend gaatje voel je meestal niet, maar als je er te lang mee rondloopt kun je last van kiespijn krijgen. Gelukkig is er een aantal manieren waarop je gaatjes kunt voorkomen. Mocht het niet (meer) baten dan zal de tandarts het gaatje behandelen door middel van een vulling.

Lees op deze pagina meer over gaatjes.

Kiespijn

Iedereen krijg ooit wel eens te maken met kiespijn. Soms niet noemenswaardig en soms zo ernstig dat je niet meer kunt slapen. De vorm van kiespijn hangt in veel gevallen nauw samen met de oorzaak. De behandeling kan variëren van het vullen van een gaatje, het verwijderen van ontstoken tandvlees of, in het geval van een doorkomende verstandskies, even doorbijten.

Lees meer over onder andere de vergoeding op de pagina over kiespijn.

Ontstoken tandvlees (gingivitis)

Het beginstadium van een ontsteking wordt ‘gingivitis’ genoemd en ontstaat door bacteriën in het tandplak. Bij een ontsteking raakt het tandvlees steeds verder los van de kies of tand, waardoor er ruimte ontstaat voor de ontsteking om verder de diepte in te duiken richting het kaakbot. Het is daarom zaak de ontsteking snel aan te pakken door een goede gebitsverzorging en mondhygiëne. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een goede (elektrische) tandenborstel en mondwater. Voorkom dat een lichte ontsteking zich door ontwikkelt naar een gevorderd stadium: parodontitis.

Lees meer over het ontstaan, het voorkomen en de vergoeding op de pagina over ontstoken tandvlees.

Slechte adem

Iedereen heeft wel eens te maken met een wat minder frisse adem. Of het nu komt door het patatje speciaal dat je net gegeten hebt of een beginnend gaatje, in geen geval is het prettig. Om te weten hoe je er vanaf komt is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Een slechte adem kent verschillende veroorzakers, zoals ontstoken tandvlees. Daarnaast bestaan er verschillende manieren waarop je het probleem kunt oplossen. In sommige gevallen kun je een slechte adem zelf behandelen, maar bij bijvoorbeeld een gaatje is een tandartsbezoek onvermijdelijk.

Lees hier meer over het hebben en de mogelijke vergoeding van een slechte adem.

Snurken

Hoewel snurken niet direct schade aan je gebit toebrengt, kan ter bestrijding van de snurk- en slaapapneu klachten een anti-snurkbeugel (MRA) worden gebruikt. Voor deze behandelwijze is het nodig dat je tandarts een afdruk en beetregistratie van je gebit maakt. De beugel is van doorzichtig kunststof en wordt op maat ontwikkeld door een tandtechnicus. Tijdens dit behandelproces blijft je tandarts nauw betrokken: hij of zij controleert of de beugel mogelijke negatieve bijeffecten heeft op je gebit of bijgesteld dient te worden.

Tanden knarsen

Een andere technische term voor tandenknarsen is bruxisme. Deze gebitsaandoening kan, naast wellicht slapeloze nachten voor je partner, veel schade toebrengen aan je gebit. Als tandenknarser wrijf je, vaak onbewust tijdens de nachtrust, met kracht de tanden of kiezen over elkaar. Het knarsen is schadelijk voor het tandoppervlak en leidt tot gebitsslijtage en -gevoeligheid.

Daarnaast kan het knarsen leiden tot vullingbreuken, wondjes aan je tong of wangen en pijnlijke, gespannen kaak- of gezichtsspieren. Er bestaan gelukkig verschillende behandelwijzen om tandeknarsen tegen te gaan. Afhankelijk van de ernst en je eigen voorkeur, kan je kiezen voor kaakfysiotherapie, splinttherapie of een botoxbehandeling.

Lees hier meer over de gebitsaandoening tandenknarsen.

Tanderosie

Je hebt vaak niet gelijk door dat je tanderosie hebt. Het is dan ook niet makkelijk te herkennen. Het is wel een serieus probleem aangezien tanderosie ervoor zorgt dat je tandglazuur verdwijnt: dit is blijvende schade. Tanderosie wordt veroorzaakt door zuren van binnen het lichaam en van buiten het lichaam. Alle zure levensmiddelen zijn echte boosdoeners voor tanderosie. Door tanderosie kunnen je tanden ook verkleuren, tanderosie is in dat stadium wel goed te behandelen. In hoeverre wordt de behandeling vergoed door jouw verzekeraar?

Lees hier meer over de gebitsaandoening tanderosie.

Nuttige informatie? Deel deze pagina online