Acceptatie Tandartsverzekering
Bij het afsluiten van een (aanvullende) tandartsverzekering kun je bij bepaalde verzekeraars te maken krijgen met acceptatievoorwaarden. Dat betekent dat je, alvorens je wordt toegelaten als nieuwe klant, een soort keuring dient te ondergaan. Daarbij zal je verzekeraar inzicht willen krijgen in de staat van je gebit. Afhankelijk van hoe uitgebreid jouw tandartsverzekering precies is, dien je een vragenlijst in te vullen of een verklaring van je eigen tandarts omtrent de staat van je gebit toe te sturen.
Tandartsverzekeringen zonder medische acceptatievoorwaarden
Bekijk hier de tandartsverzekeringen met de hoogste vergoeding waarbij je zonder vragen direct geaccepteerd wordt.
Verzekeraar | Vergoeding | Acceptatievoorwaarden | |
---|---|---|---|
100% tot € 750,- per jaar | Geen acceptatie- voorwaarden | FBTO | |
80% tot € 750,- per jaar | Geen acceptatie- voorwaarden | HEMA |
info_outlineVerzekeraars met hoogste vergoeding zonder acceptatievoorwaarden 2024
Alle tandartsverzekeringen 2024 vergelijken
Acceptatieprocedure
Verzekeraars hanteren over het algemeen enkel acceptatievoorwaarden wanneer de tandartsverzekering die wordt aangeboden een hoge dekking biedt. Via de acceptatievoorwaarden voorkomen verzekeraars dat klanten met veel achterstallig onderhoud aan het gebit profiteren van de hoge dekking. Op die manier zou je namelijk snel een verzekering kunnen afsluiten om zelf niet voor de hoge kosten op te draaien. Zorgverzekeraars mogen zelf de voorwaarden bepalen waarop ze klanten weigeren of toelaten voor een aanvullende verzekeringen. Tandartsverzekeringen met een lagere dekking kunnen over het algemeen per direct afgesloten worden zonder dat er vragen gesteld worden.
De specifieke voorwaarden voor toelating bepaalt de verzekeraar uiteindelijk zelf, dit wordt dus niet op overheidsniveau bepaald. Op welke wijze(n) kun je verzekeraar bepalen of je als nieuwe klant wordt toegelaten?
1. Saneringsverklaring
Indien je verzekeraar vraagt om een saneringsverklaring, wil deze in kaart brengen of er nog achterstallig onderhoud dient te worden gepleegd aan je gebit. Met name tandartsverzekeringen met een hoge dekking zullen een dergelijke verklaring vragen. Een dergelijke verklaring, ook wel tandartsverklaring genoemd, wordt opgesteld door je eigen tandarts. Deze voert ook de controle uit.
2. Vragenlijst
Een andere en minder ingrijpende wijze van beoordelen van je gebit vindt plaats door middel van vragenlijsten. Bij tandartsverzekeringen die een gemiddeld tot hoge dekking hebben, wordt van je gevraagd een vragenlijst in te vullen met vragen over de staat van je gebit. De vragenlijst zal door een onafhankelijke en deskundige adviseur worden beoordeeld. Deze zal op zijn beurt de verzekeraar een positief of negatief toelatingsadvies geven. Word je afgewezen? Dan ben je verplicht dit te melden bij alle andere verzekeraars waar je in de toekomst een tandartsverzekering wilt afsluiten.
3. Wachttijd
Bij sommige verzekeraars word je dan wel automatisch geaccepteerd als nieuwe klant, maar krijg je te maken met een wachttijd. Dat betekent dat je niet gelijk alle behandelingen vergoed krijgt, maar bijvoorbeeld 6 maanden tot een jaar moet wachten alvorens je een bepaalde behandeling vergoed krijgt. De wachttijd geldt voor nieuwe klanten en klanten die de zorgverzekering bij een andere verzekeraar hebben afgesloten. Kosten van behandeling uitgevoerd binnen de wachttijd kunnen ook niet gedeclareerd worden wanneer de wachttijd verstreken is. Welke verzekeraars hanteren een wachttijd en voor welk type mondzorg? In onderstaande tabel vind je een handig overzicht:
Tandartsverzekering | Type mondzorg | Wachttijd |
---|---|---|
HEMA Tandarts 3 | Orthodontie | Tot 18 jaar: 1 jaar (geen vergoeding vanaf 18 jaar) |
info_outline2024
Automatische acceptatie
Indien je kiest voor een tandartsverzekering met een relatief lage dekking, vaak tussen de €250,- en €500,- op jaarbasis, dan zal je over het algemeen niet te maken krijgen met acceptatievoorwaarden. Je wordt dan automatisch geaccepteerd door de verzekeraar.
Handige tips
- Beperk je bij het invullen van de vragenlijsten tot de vragen die je verplicht dient te beantwoorden. Een verzekeraar hoeft niet meer dan het noodzakelijke te weten te komen.
- Indien je bijvoorbeeld naar je tandarts bent gegaan voor een tandartsverklaring, zorg dan dat de resultaten eerst bij jou terechtkomen. Verwacht je op basis van de resultaten te worden afgewezen? Dan kun je er nog voor kiezen je verzekeringsaanvraag in te trekken zodat je niet verplicht bent bij de volgende verzekeraar melding te maken van een eerdere afwijzing.