Mondzorg voor diabetici

In totaal zijn er ongeveer 830.000 mensen in Nederland met diabetes (suikerziekte). Het is een chronische ziekte waarbij het suikergehalte te hoog is. Diabetes heeft verschillende oorzaken, symptomen en gevolgen. Als diabetespatiënt heb je een verhoogde kans op allerlei complicaties in het lichaam, zoals nierproblemen en ontstekingen. Een minder bekende complicatie is het krijgen van mondproblemen.

Wat is diabetes precies, welke mondproblemen kun je ervaren en hoe kun je dit voorkomen?

Wat is diabetes precies?

Diabetes mellitus is een aandoening waarbij de hoeveelheid suiker in het bloed herhaaldelijk te hoog is. Het lichaam maakt in dit geval helemaal geen insuline of niet goed werkende insuline aan. Dit hormoon heeft een belangrijke rol bij het opnemen van glucose in de lichaamscellen. Wanneer de alvleesklier onvoldoende insuline aanmaakt kan de bloedsuikerspiegel dan ook niet in evenwicht worden gehouden.

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. Deze term wordt echter door velen vermeden omdat het doet vermoeden dat de ziekte het gevolg is van het overmatig nuttigen van suikers. Dit komt voor, maar de ziekte kan tevens het gevolg zijn van ouderdom of een zwangerschap. Daarnaast kun je met de afwijking geboren zijn. In dit geval is het mogelijk dat je het pas na een aantal jaar merkt.

Gevolgen voor de mond

De mondaandoeningen waar een patiënt met diabetes extra kwetsbaar voor is, zijn met name tandvleesontstekingen. Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel vaak te hoog. Op dat moment vermindert het lichaam de suikers via de urinebuis. Door veel te plassen krijg je vervolgens een droge mond en door een tekort aan speeksel is je gebit minder goed beschermd tegen ontstekingen en gaatjes. Daarnaast heeft een patiënt met suikerziekte een verminderende doorbloeding. Dit heeft als gevolg dat wondjes en infecties minder snel genezen.

Een te hoge bloedsuikerwaarde en ontstekingen in de mond hebben een versterkende invloed op elkaar. Een sterk onregelmatige bloedsuikerspiegel kan namelijk leiden tot ontstekingen en deze hebben op hun beurt weer een ontregelde bloedsuikerspiegel als gevolg.

Hoe kun je de mondproblemen verminderen?

Door tandvleesontstekingen en pieken in de bloedsuikerspiegel kun je als suikerpatiënt dus in een vicieuze cirkel terecht komen. Veel van de gebitsproblemen geven, vooral in het beginstadium, weinig klachten. Hoe kun je de problemen dan toch voorkomen of er op tijd bij zijn?

Ten eerste is het belangrijk om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Daarnaast is het belangrijk om extra goed voor de mond te zorgen door minimaal tweemaal daags met een elektrische borstel te poetsen. Het gebruik van flosdraad en tandenstokers helpt bij het voorkomen van tandvleesontstekingen. Daarnaast is het raadzaam om, naast elk halfjaar een preventieve controle bij de tandarts, geregeld een bezoek te brengen aan de mondhygiënist.

Om een vergoeding voor de controles en behandelingen te krijgen, dien je naast de basisverzekering een tandartsverzekering te sluiten.