Mondverzorging tijdens zwangerschap

Hoewel een zorgvuldige gebitsverzorging niet alleen belangrijk is tijdens zwangerschap, is je gebit op het moment dat je een kindje verwacht door schommelingen in de hormoonspiegel extra kwetsbaar. Zo kan je bijvoorbeeld veel sneller last krijgen van tandvleesontstekingen. Waar moet je (extra) op letten bij je mondverzorging tijdens zwangerschap?

Mondverzorging en tandartsbezoek

Om gebitsproblemen te voorkomen is het zaak niet alleen zelf je gebit in de gaten te houden, maar ook regelmatig een bezoekje te brengen aan een mondverzorger. Geef daarbij ook aan dat je momenteel in verwachting bent. De tandarts kan dan besluiten meer risicovolle behandelingen pas na de geboorte uit te voeren. Röntgenfoto’s kunnen wel gewoon worden gemaakt, nu de straling alleen in de buurt komt van de kaak en het gebit. Toch zullen tandartsen in geval van zwangerschap slechts bij hoge nood röntgenfoto’s maken. Ten slotte kan je tandarts met deze informatie je beter adviseren omtrent mondverzorging tijdens je zwangerschap.

Wees zelf ook alert op bepaalde symptomen, denk hierbij aan:

• Opgezwollen en rood tandvlees
  • Bloedend tandvlees tijdens het eten op tandenpoetsen
  • Loszittende tanden of kiezen
  • Stinkadem of vervelende smaak in de mond

Op het moment dat je last hebt van één of meerdere van deze symptomen, is het zaak te rade te gaan bij je mondzorgverlener. Temeer nu tandvleesontstekingen (parodontitis) in veel gevallen geen pijnklachten geeft.

Tandvleesontsteking

Indien je een tandvleesontsteking oploopt tijdens zwangerschap wordt dit ook wel ‘zwangerschapsgingivitis’ genoemd. Door een stijging in de hormoonspiegel kunnen sommige vrouwen last krijgen van rood, opgezwollen tandvlees en mogelijk ook van bloedend tandvlees tijdens het tandenpoetsen. Dit komt met name tussen de tweede en achtste maand van zwangerschap voor. Je mondhygiënist of tandarts kan je tijdens je zwangerschapsperiode advies geven met betrekking tot gebitsverzorging en het voorkomen van verdere (tandvlees)problemen.

Het is bovendien van groot belang snel op te treden tegen een tandvleesontsteking tijdens je zwangerschap. Indien je de ontsteking onbehandeld laat en het doorstraalt naar je kaakbot, kan je parodontitis krijgen. Het gevaar van parodontitis is dat zwangere vrouwen met deze aandoening een grotere kans hebben op vroeggeboorte van het kind. Zorg ervoor dat deze aandoening in ieder geval voor de 28e week wordt behandeld, hoe eerder er wordt behandeld hoe kleiner de kans op een te vroeg geboren kindje of een kindje met een te laag geboortegewicht.

Mondverzorgingstips

Om je gebit gezond en sterk te houden tijdens zwangerschap, zijn de volgende aandachtspunten van belang:

• Zorg ervoor dat je minimaal tweemaal daags je tanden poetst gedurende ten minste twee minuten
  • Zorg ervoor dat er geen voedselresten achterblijven tussen je tanden of kiezen, gebruik hiervoor tandenfloss, stokers of ragers
  • Zorg voor een regelmatig eetpatroon en beperk je drink- en eetmomenten tot zeven per dag. Zwangere vrouwen kunnen last hebben van ochtendmisselijkheid waardoor vaak over vele momenten verspreid kleine hoeveelheden eten wordt genuttigd. Probeer desalniettemin vast te houden aan een vast eetpatroon om de kans op cariës te verkleinen.

Braken tijdens zwangerschap

Tijdens de eerste zwangerschapsmaanden hebben veel vrouwen last van (ochtend)misselijkheid. Een eerste, niet vreemde reactie is gelijk je tanden te poetsen. Het maagzuur in het braaksel is echter erg zuur en tast je glazuur aan. Op het moment dat je gelijk je tanden gaat poetsen bestaat er derhalve een grotere kans om je glazuur weg te poetsen. Indien je moet overgeven is het daarom beter om je mond met water en vervolgens fluoride mondwater te spoelen.

Tandartsverzekering

Om mondzorgbehandelingen vergoed te krijgen via je zorgverzekeraar dien je een tandartsverzekering af te sluiten. Deze zijn er in verschillende vormen en maten, afhankelijk van de staat van je gebit en de zorgkosten die je verwacht te maken kies je de verzekering die het beste bij jou persoonlijke situatie past. Op deze pagina kan je een aantal tandartsverzekeringen van verschillende zorgverzekeraars met elkaar vergelijken.

Tandartsverzekeringen bieden een bepaald dekkingspercentage in combinatie met een jaarlijkse maximale vergoeding. Een voorbeeld: je kiest voor een tandartsverzekering die 100% vergoed tegen tot maximaal €500,-. Tijdens je zwangerschap kan het wellicht interessant zijn een wat hogere vergoeding af te sluiten, je loopt immers een wat hoger risico op tandvleesproblemen en je zal om die reden misschien wat vaker naar de tandarts gaan.