Corona crisis en bezoek aan de tandarts

De corona crisis heeft vergaande gevolgen. Niet alleen voor degene die het virus krijgen, maar ook voor alle andere Nederlanders. Zo hebben de nieuwe regels die door de overheid zijn ingesteld ook gevolgen voor uw tandartsbezoek. Zo zal er tot 6 april as. geen spoedeisende mondzorg worden verleend.

Periodieke controle tijdens de corona crisis

Heeft u deze periode een controle bij de tandarts gepland staan? Dan gaat deze niet door. Dit is besloten naar aanleiding van de adviezen van het RIVM. Het is immers niet mogelijk om tussen een patiënt en de tandarts de voorgeschreven 1,5 meter distantie te handhaven. Aangezien het nu nog onduidelijk is wanneer de corona crisis over is, kan het zijn dat een nieuwe periodieke controle ver vooruit wordt gepland. Neem contact op met de praktijk om te vragen naar welke datum de controle verplaatst kan worden.

Spoedzorg

Heeft u opeens last van acute pijn en heeft u van een tandarts spoedzorg nodig, dan kunt u ook tijdens de corona crisis terecht bij de tandarts. Voor de volgende gevallen wordt namelijk een uitzondering gemaakt:

• Ontstekingen
  • Acute en hevige pijn
  • Bloedingen

Heeft u van één van bovenstaande klachten last, dan kunt u contact opnemen met uw tandarts en een afspraak maken voor een behandeling. Wel is het van belang dat u vermeld of u last heeft van corona-achtige verschijnselen, om verder verspreiding van het virus te voorkomen.

Mondzorg en corona verschijnselen

Heeft u acute mondzorg nodig, maar tegelijkertijd corona verschijnselen? Dan bent u verplicht om dit vooraf te melden aan uw tandarts. Doe dit bij voorkeur telefonisch, zodat u niemand kunt besmetten. Er zal gekeken worden of het tandartsbezoek toch uitgesteld kan worden totdat u 24 uur klachtenvrij bent van de corona verschijnselen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zullen er extra maatregelen worden getroffen om te zorgen dat u niemand anders kunt besmetten met het COVID-19 virus.