Vergoeding slechte adem

Slechte adem, ook wel halitose, mondgeur of ademgeur genoemd, is erg vervelend en kan voor onzekerheid zorgen. Soms kun je de oplossing simpelweg vinden in een stukje kauwgom, maar in veel gevallen verdwijnt de slechte geur hierdoor alleen tijdelijk. Het nare is ook nog eens dat je het zelf vaak niet merkt.

Hoe wordt een slechte adem veroorzaakt en wat kun je er tegen doen? En wordt de eventuele behandeling tegen een slechte adem vergoed?

Verzekeraars die behandelingen slechte adem

De mondhygiënist heeft als doel het voorkomen van problemen in de mond. Daarnaast behandelt de arts beginnende problemen, zoals ontstekingen in het tandvlees. Tot 18 jaar worden de behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Ben je 18 jaar of ouder? Dan heb je een aanvullende verzekering nodig voor de vergoeding van een preventieve controle of een bezoek aan de mondhygiënist.

Tarieven ter behandeling van slechte adem

Afhankelijk van de oorzaak van je slechte adem, kunnen verschillende tarieven gelden. Je kan de tandarts opzoeken voor een periodieke controle (C11) of een probleemgericht consult (C13).

C02Algemeen periodiek mondonderzoek om de toestand van het gebit en het tandvlees te beoordelen.€ 23,12
C03Consult, niet zijnde periodieke controle€ 23,12

Oorzaken slechte adem

Er zijn verschillende oorzaken die een slechte adem tot gevolg hebben. De meest voorkomende oorzaak, in maar liefst 85 procent van de gevallen, is bacteriële tongplak. Dit is te herkennen aan gelige of witte aanslag op de tong. In dit geval wordt de onaangename geur veroorzaakt door bacteriën in groeven op het achterste gedeelte van de tong. Deze zetten afvalresten om in een nare geur. Een aantal andere oorzaken:

• Voedsel: voorbeelden hiervan zijn bepaalde kruiden, ui en natuurlijk knoflook.
  • Droge mond: speeksel zorgt voor het schoonhouden van de mond. In de nacht wordt er minder speeksel aangemaakt en het is dan ook niet raar dat veel mensen wakker worden met een slechte adem. Tevens heeft het drinken van alcohol en koffie een negatief effect op het aanmaken van speeksel en daardoor mondgeur tot gevolg.
  • Ontstoken tandvlees: dit wordt ook wel gingivitis genoemd en wordt veroorzaakt door bacteriën in het tandplak. De verzamelde bacteriën scheiden stinkende geurtjes af. Daarnaast ontstaat er een ruimte tussen de tanden of kiezen en het tandvlees, waar etensresten kunnen gaan rotten.
  • Gaatjes: ofwel cariës, veroorzaken ruimtes (pockets) in het gebit. Deze plekken zijn vaak moeilijk te bereiken met de tandenborstel en de bacteriën in deze ruimtes kunnen nare geurtjes met zich meebrengen.

Hoe voorkom je een slechte adem?

Cliché maar waar: voorkomen is beter dan genezen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen ter voorkoming van een slechte adem. Ten eerste is het belangrijk om het gebit zelf tweemaal daags goed te reinigen. Vergeet vooral niet om de kiezen poetsen en te flossen. Het gebruik van mondwater helpt ter bestrijding van bacteriën. Bacteriële tongplak kan eenvoudig tegengegaan worden met behulp van een tongschraper. Daarnaast is het belangrijk om twee keer per jaar de tandarts te bezoeken voor een preventieve controle. Op deze manier kunnen beginnende gaatjes of tandplak tijdig verholpen worden.

Hoe kom je van een slechte adem af?

De meeste orale ongemakken zijn gelukkig eenvoudig te verhelpen. Zoals eerder benoemd kun je bacteriële tongplak tegengaan door de tong te reinigen met een tongschraper.

Ontstoken tandvlees kan tegengegaan worden door het gebruik van een (elektrische) tandenborstel en mondwater. Echter, de ernstige vorm van ontstoken tandvlees, parodontitis, kan verwijderd worden door middel van een dieptereiniging bij de mondhygiënist of in ergste geval met een flapoperatie.

Wanneer de ademgeur veroorzaakt wordt door maag- of longziekten kan het noch bij de tandarts nog bij de mondhygiënist verholpen worden.