Vergoeding kiespijn

Het komt in verschillende vormen voor. Acuut, geleidelijk, kloppend, stekend en ga zo maar door. Eén ding is zeker, kiespijn of tandpijn is ontzettend vervelend. Het kan zelfs zo erg zijn dat het je remt in het dagelijks leven.

Het soort kiespijn waar je last van hebt hangt af van de oorzaak. Welke verschillende soorten kiespijn zijn er en wat zijn de mogelijke veroorzakers? Wordt een behandeling als gevolg van kiespijn vergoed door de basisverzekering of een tandartsverzekering?

Verschillende soorten kiespijn

Er bestaan allerlei soorten kiespijn. Zo heb je bijvoorbeeld:

• Acute, heftige en stekende pijn;
  • Voortdurende, kloppende en zeurende pijn;
  • Pijn bij het nuttigen van koud of warm voedsel. Deze pijn kan zelfs optreden wanneer er koude lucht langs de tand of kies stroomt.

Veroorzakers van kiespijn

Er zijn verschillende oorzaken te benoemen die pijn aan de tanden en of kiezen als gevolg hebben. Onderstaand vind je een aantal voornaamste veroorzakers.

• Gaatjes (cariës): dit is de meest voorkomende oorzaak van kiespijn. Bij een beginnend gaatje zal de pijn vooral optreden bij het nuttigen van koud eten of drinken en later ook bij warme temperatuur. Ten slotte kun je een voortdurende en zeurende pijn ervaren. Ook na het vullen van gaatjes kan kiespijn optreden. Dit trekt echter vaak na een aantal dagen weer weg.
  • Gebroken vulling of kies. Dit geeft vooral pijn bij het kauwen.
  • Tandvleesontsteking of wortelkanaalontsteking. Dit kan een acute en heftige pijn met zich meebrengen. Hierbij kun je tevens last krijgen van een opgezwollen wang.
  • Doorkomen of scheefgroeien van een verstandskies. Een verstandskies komt over het algemeen door wanneer je tussen de 17 en 25 jaar bent. Een pijnlijk aanvoelende verstandskies hoeft niet altijd te betekenen dat deze getrokken dient te worden. Vraag hier advies over bij je tandarts.

Wat te doen tegen kiespijn?

Het is ten eerste belangrijk om ieder half jaar voor een preventieve controle een bezoek aan de tandarts te brengen. Op deze manier kun je voorkomen dat je kiespijn krijgt door beginnende tandvleesontsteking of een opkomend gaatje. Loop niet te lang met tand- of kiespijn rond. Door zo snel mogelijk de tandarts te bezoeken kun je veel schade en pijn voorkomen.

Paracetamol en Ibuprofen zijn goede middelen om pijn te verminderen. Ibuprofen werkt tevens ontstekingsremmend. Kou heeft een verdovende werking en de wang koelen met ijs helpt dan ook tegen kiespijn. Heb je ontzettende last van kiespijn maar kun je pas de volgende dag bij de arts terecht? Door je hoofd iets hoger te leggen, met bijvoorbeeld een extra kussen, kun je bonkende pijn tijdens het slapen voorkomen.

Vergoeding tandartsverzekering

Bij ondraaglijke kiespijn kun je contact opnemen met de spoedgevallendienst. In het geval van spoedeisende zorg worden de kosten niet gedekt door de basisverzekering. Ook hier heb je een aparte tandartsverzekering voor nodig. Bij spoedeisende tandartszorg in het buitenland krijg je in sommige gevallen de noodzakelijke behandeling wel vergoed. Lees hier meer over op de pagina over tandartszorg in het buitenland.

Of je een vergoeding krijgt bij kiespijn hangt af van de benodigde behandeling. Tot een leeftijd van 18 jaar worden de meeste behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen geldt dit echter niet. Voor de vergoeding van bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling of het trekken van een verstandskies heb je een tandartsverzekering nodig.