Declareren Mondzorg

Denk je alles gehad te hebben: volgt na de tandartsbehandeling de rekening. Het hangt van jouw tandartsverzekering af, welk deel je wel en niet kunt declareren bij de verzekeraar. Maar hoe gaat dit proces precies in zijn werk? En hoe pak je het zo efficiënt mogelijk aan? Lees hier de antwoorden op veel gestelde vragen en bekijk onze tips wat betreft de declaratie van de mondzorgkosten.

Tip: Vraag de tandarts of deze in contact staat met jouw verzekeraar. Wanneer er al rechtstreeks contact is tussen beide partijen, wordt de rekening doorgaans gelijk naar de verzekeraar opgestuurd. Wanneer dit niet het geval is, ontvang je zelf de nota in je postbus of mailbox.

Vraag 1 Moet ik mijn nota zelf betalen of deze zonder te betalen naar mijn verzekeraar opsturen?

Je hoeft je nota niet eerst zelf te betalen. Stuur deze door naar de verzekeraar en dan berekent deze aan de hand van je polis de afhandeling van de nota.

Vraag 2 Hoe voer ik mijn declaratie uit?

De meeste verzekeraars hanteren drie manieren waarop jij de declaratie kunt uitvoeren. Doorgaans kan dit per post, digitaal via de website of via een applicatie voor de smartphone of tablet.

Vraag 3 Hoe doe ik mijn declaratie per post?

Wil je per post declareren? Ook de procedure hiervoor is per verzekeraar verschillend, maar in grote lijnen ziet deze er vaak als volgt uit:

  • Download het juiste declaratieformulier van de website of vraag het aan via de klantenservice van je verzekeraar.
  • Vul dit naar alle volledigheid in. Vergeet ook niet duidelijk aan te geven of het te declareren bedrag gestort moet worden op je rekening of rechtstreeks naar de verzekeraar.
  • Voeg de originele nota van de behandeling toe. Let op: veel verzekeraars nemen enkel de originele nota in behandeling. Dit betekent geen kopieën of scans.
  • Stuur de nota naar het juiste adres.
  • De verzekeraar zal jou zo snel mogelijk op de hoogte stellen van de hoogte van het bedrag dat wordt vergoed. Let op: wanneer er een declaratie vanuit een buitenlandse instelling gedaan moet worden, kan dit langer duren dan doorgaans het geval is.

Vraag 4 Hoe doe ik mijn declaratie online?

Natuurlijk is de procedure hiervoor per verzekeraar verschillend, maar in grote lijnen ziet deze er vaak als volgt uit:

  • Ga naar de site van je verzekeraar en vind de pagina waar je de declaratie kunt uitvoeren. Let op: bij sommige verzekeraars heb je DigiD nodig om in te loggen. Zorg er dus voor dat je deze bij de hand hebt. (bijv. Zilverenkruis Achmea, Hema, FBTO, Menzis, VGZ)
  • Volg de stappen van het declaratieprogramma
  • Wanneer je de nota per post hebt ontvangen, zal je deze moeten inscannen. Wanneer je de nota per e-mail hebt ontvangen, kun je deze uploaden.
  • Doordat je een online bestand hebt, kun je ook de rest van je declaraties en de hoogte van het risico bijhouden.

Tip: Houd er rekening mee dat de afrekening van je eigen risico soms een jaar later kan komen! Sommige verzekeraars berekenen dit over een geheel kalenderjaar. Wees hier op voorbereid.

Vraag 5 Hoe doe ik mijn declaratie via een applicatie op mijn smartphone of tablet?

Steeds meer verzekeraars maken het mogelijk om de declaratie per applicatie of tablet te doen. Hierbij heb je soms een DigiD inlogcode nodig. Ook hier verschilt de procedure, maar in grote lijnen verloopt de procedure als volgt:

  • Download de applicatie wanneer je deze nog niet hebt geïnstalleerd.
  • Vaak gaat de declaratie via de app d.m.v. het gebruik van je mobiele camera. Door het maken van foto’s van de nota’s, worden deze geüpload naar de verzekeraar. Dit gaat veelal erg gemakkelijk en snel.
  • Ook in de applicatie heb je een online bestand, waardoor je een overzicht hebt van alle nota’s en het eigen risico.

Vraag 6 Hoe weet ik welke kosten ik kan declareren?

Dit staat in de polis omschreven. Wanneer je de nota instuurt of wanneer deze al naar de verzekeraar is opgestuurd, krijg je vanzelf te horen welke bedragen er wel en niet in rekening worden gebracht.

Vraag 7 Is er een tijdslimiet verbonden aan de periode waarbinnen ik de declaratie kan uitvoeren?

In de meeste gevallen kan het nog tot 24 – 36 maanden na de behandeling. Doe het echter zo snel mogelijk, zo voorkom je dat je het vergeet en worden zaken sneller afgehandeld.

Tip: Laat het niet tot herinneringen en/of aanmaningen komen.

Deze komen altijd voor eigen rekening en zullen niet uitgekeerd worden door de verzekeraar.

Vraag 8 Kan ik een buitenlandse rekening ook declareren?

Ja, bewaar de nota in dit geval goed. In veel gevallen krijg je deze namelijk gelijk na de behandeling. Het afhandelen ervan kan wat langer duren.

Vraag 9 Hoe lang duurt het voordat de rekening is betaald?

Dit is per verzekeraar verschillend, maar meestal duurt het ongeveer 10 – 14 werkdagen.

Tot slot: Wanneer je het niet eens bent met de opbouw van de nota en/of meer informatie wilt, kun je het Tandheelkundig Informatie Punt raadplegen zodat zij jou meer uitleg kunnen geven.

Nuttige informatie? Deel nu deze pagina

Copyright © 2018 Tandartsverzekering.nl